ASSALAMUALAIKUM...

SELAMAT MELAYARI LAMAN BLOG INI..MULAKAN DENGAN BISMILLAH DAN BANYAKKAN BERSELAWAT..

Search This Blog

Loading...

Sunday, December 20, 2009

KATEGORI KANAK-KANAK PENDIDIKAN KHAS


KATEGORI KANAK-KANAK PENDIDIKAN KHAS



KANAK2 BERMASALAH PEMBELAJARAN
Kanak-kanak yg mempunyai proses psikologi yg tdk teratur termasuk dlm perkembangan pemahaman & penggunaan bahasa, komunikasi atau penulisan. Bermasalah dlm mendengar, bercakap, membaca, menulis atau membuat pengiraan.
JENIS-JENIS
1.Disleksia
2..Aphasia
3.Slow Learner
CIRI2 MASALAH BAHASA/ ELEMEN2 DLM MASALAH BAHASA
1. Masalah fonologi- kesukaran mengenalpasti bunyi sesuatu huruf cth: ‘cat’ (bahasa melayu) ‘cat’ (bahasa inggeris), ‘nama’ utk ‘mama’.
2. Masalah morfologi- kesukaran mengenalpasti sesuatu perkataan di mana huruf terakhir atau suku kata tdk ditekankan dlm sesuatu perkataan cth: makan – disebut ‘kan’
Baju – disebut ‘ju’
3. Masalah sintaksis- kesukaran utk memahami ayat yg berbentuk pasif/yg mengandungi klausa. Menggunakan ayat2 yg pendek & membuat kesilapan dr segi tatabahasa. Cth:
4. Masalah semantik-kesukaran memahami perkataan yg mempunyai lebih dari satu makna.
5. Masalah pragmatik-agak pasif semasa menjalankan aktiviti berpasangan/berkumpulan


KANAK2 KERENCATAN AKAL
Menurut AAMR(2002)-suatu kurang upaya yg bercirikan fungsian intelektual & tingkah laku adaptif yg terhad lazimnya berpunca sebelum umur 18 thn.
Kanak-kanak yg mengalami perkembangan minda & daya fikiran yg kurang ataupun tidak lengkap termasuk kecacatan dlm fungsi intelektual & sosial. Ia merujuk kpd keptgn fungsi kepintaran yg biasa atau dikaitkan kerosakan dlm menyesuaikan kelakuan & ia jelas semasa proses pembesaran.
JENIS-JENIS
1. Terancat akal
2. Down Sindrom
CIRI2 MASALAH BAHASA/ ELEMEN2 DLM MASALAH BAHASA
1.Masalah fonologi & morfologi-kesukaran dlm penghasilan pertuturan (artikulasi), kurang konsonan yg berkelompok & konsonan terakhir dipotong. Cth: ‘bola’ disebut ‘ola’
2. Masalah sintaksis-lebih susah membina bahasa/ayat-umur mental berpadanan dgn struktur sintatik
3. Semantik-mengalami masalah penaksiran semantic spt memahami ungkapan kiasan
4. Masalah pragmatik-lambat utk menghurai dan memahami pertuturan perbuatan/arahan orang lain


KANAK2 AUTISME
Menurut Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia(NASOM) bermaskud -Kekurangan seumur hidup & menampakkan kesannya dlm masa 30 bln yg pertama seseorg bayi. Komunikasi antara mereka adalah terbantut & mrk tdk dpt berhubung secara langsung. Mereka juga mempunyai masalah tingkah laku, & kelebihan intelek yg luas. Kerapkali menunjukkan kelebihan dlm bidang matematik atau kemahiran mekanikal ataupun dlm seni muzik, rote memory dll.
Menurut Persatuan Autisme Amerika Syarikat – ketidakupayaan yg rencam yg pada kebiasaannya kelihatan pada masa kanak-kanak itu belum meningkat umur 3 thn. Keadaan ini adalah kesan drpd kecelaruan neurologikal yg mengganggu fungsi otak. Autisme & tingkah laku yg berkaitan dgnnya dianggarkan terdpt dlm 1 drpd 500 individu. Kekerapan kanak2 lelaki mengalami autisme adalah 4 kali ganda drpd kanak2 perempuan.
JENIS-JENIS
1.Autisme
2. Sindrom Asperger
CIRI2 MASALAH BAHASA/ ELEMEN2 DLM MASALAH BAHASA
1.Masalah Fonologi- masalah suprasegmental dlm pengeluaran bunyi-bercakap seolah menyanyi, mempunyai keadaan turun naik dlm kesungguhan vocal, intonasi yg tdk sesuai dgn makna(menggunakan sebutan yg tdk sesuai dgn maksud perkataan).
2.Masalah morfologi & sintaksis; Masalah Morfologi-mempunyai deretan (ayat yg mengubah maksud asal dlm sesebuah kandungan)contohnya: ayat sepatutnya”Ayah mempunyai kereta” di sebut “kereta ayah.”
-Masalah sintaksis -tatabahasa’morphems’ dan fungsi perkataan(artikel bantuan) sering ditinggalkan. Masalah semasa menggunakan aturan sintaksis dlm bahasa pertuturan (terutamanya ayat yang panjang.
Masalah Semantik-kesukaran utk mengorganisasi & menyelesaikan masalah. Tidak boleh mengkategorikan sesuatu maklumat dalam bentuk kumpulan. Tdk boleh mengaplikasikan apa yg dipelajari dlm situasi sebenar. Tidak boleh memahami & menjelaskan dgn tepat maksud peribahasa Cth: ‘buah tangan’, ‘kaki bangku’. Lebih banyak mereka perkataan sendiri. Cth: “makan” disebut ‘mamam’. Kesukaran memahami perkataan yg mempunyai lebih drpd satu makna cth: perkataan ‘siang’ difahami satu makna sahaja.
Masalah Pragmatik-
-memula & menamatkan interaksi
-mengekalkan topik perbualan
-melaksanakan peranan pendengar & penyampai maklumat
-menggunakan pergerakan utk mencapai matlamat komunikasi
Contohnya mereka pasif dalam menjalankan aktiviti berkumpulan.

KANAK2 BERMASALAH SENSORI
Kanak-kanak yang mengalami kecacatan deria termasuk pendengaran & penglihatan.
JENIS-JENIS
1. Cacat penglihatan
2. Cacat pendengaran


KANAK2 BERMASALAH EMOSI & TINGKAH LAKU
Sekumpulan individu yg mempunyai sikap yg suka merosakkan harta benda & mrk ini sukar di uruskan oleh guru,selalunya diasingkan daripada kelas biasa supaya tidak mengganggu proses P&P. Kecelaruan emosi & tingkah laku, tidak dapat menyesuaikan diri dlm keadaan sosial, gangguan mental. Menunjukkan masalah bahasa ekspresif dan bahasa reseptif dari keadaan sederhana hingga teruk.

tingkah laku yg menunjukkan masalah bahasa reseptif:
1)tdk menunjukkan sebarang reaksi ketika org lain bercakap.
2)mudah tertarik dgn bunyi2 luaran ketika bercakap dgnnya.
3)bermasalah dlm urutan peristiwa cth hari dlm seminggu.

Tingkah laku yg menunjukkan masalah ekspresif:
1)byk menggunakan gerakan fizikal drpd ekspresi verbal
2)berjln2 bila diajukan soalan / mendengar cerita.
1. Kurang Tumpuan(AD)
2. Hyper Aktif (HD)
CIRI2 MASALAH BAHASA/ ELEMEN2 DLM MASALAH BAHASA
Masalah utama ialah masalah pragmatik:
-mengalami masalah interaksi sosial & perhubungan dgn rakan sebaya
-perbincangan kekok-kecelaruan dlm perbincangan
-menukar topik secara tiba-tiba
-menyampuk dgn perkara yg tdk berkaitan
-tidak mengikut giliran bercakap.
-pengantara mesej yang tidak baik contohnya dlm permainan mesej berangkai

1 comment:

  1. SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

    ReplyDelete